Reduta Dobrego Imienia występuje o egzekucję wykonania wyroku przez Newsweek.pl

Reduta Dobrego Imienia informuje, że Maciej Świrski, który wygrał sprawę sądową o sprostowanie w głośnym procesie z Newsweek.pl, wystąpił o egzekucję wykonania wyroku nakazującego opublikowanie sprostowania przez Newsweek.pl oraz orzeczenie grzywny wobec zobowiązanego redaktora naczelnego.

– Redaktor naczelny przegrał ze mną we wszystkich instancjach łącznie z Sądem Najwyższym. Orzeczenie Sądu Najwyższego zapadło w dniu 12 lipca 2019 roku i niezwłocznie powinno się ukazać sprostowanie. Minął miesiąc i sprostowania nie ma. Nie będę już dłużej czekać – idę do sądu, by sąd przymusił redaktora naczelnego do publikacji sprostowania i nałożył grzywnę – mówi Maciej Świrski, prezes i fundator Reduty Dobrego Imienia, który wygrał proces o publikację sprostowania. – Alternatywnie będę żądał, by sąd nakazał redaktorowi naczelnemu zapłatę za każdy dzień zwłoki za brak publikacji sprostowania.

Przypomnijmy: Maciej Świrski w styczniu 2018 roku wygrał sprawę z redaktorem naczelnym Newsweek.pl. Na mocy tego wyroku sądowego redaktor naczelny miał opublikować sprostowanie wskazujące, że nieprawdziwa jest informacja o tym, jakoby w Polsce znajdowały się polskie obozy koncentracyjne utworzone przez Polaków. Taka treść znalazła się bowiem w artykule opublikowanym przez Newsweek.pl pt. „Po wyzwoleniu nazistowskich obozów Polacy ponownie je otworzyli? »Mała zbrodnia« Marka Łuszczyny”.

Strona pozwana próbowała apelować od wyroku, jednak w maju 2018 roku Sąd Apelacyjny orzekł, że redaktor naczelny Newsweek.pl ma obowiązek opublikować sprostowanie o ww. treści. Pozwany jednak nie dał za wygraną i złożył skargę kasacyjną. W odpowiedzi Maciej Świrski – prezes Fundacji Reduta Dobrego Imienia – wskazał, że skarga kasacyjna w tej sytuacji nie jest zasadna. Sąd Najwyższy podzielił pogląd Macieja Świrskiego i odmówił przyjęcia skargi kasacyjnej do rozpoznania.

***

Wygrana z Newsweekiem nie jest pierwszym zwycięstwem Reduty Dobrego Imienia w sądzie. Na początku sierpnia Sąd Apelacyjny w Krakowie prawomocnym wyrokiem nakazał Ringier Axel Springer Polska przeproszenie Krystiana Brodackiego na głównej stronie Onet.pl oraz zasądził na rzecz powoda kwotę 100 000 złotych tytułem zadośćuczynienia. Wyrok miał związek z publikacją Onet.pl z marca 2016 roku, w której ilustracją do tekstu o kolaboracji z Niemcami było zdjęcie kobiet prowadzonych przez Niemców na egzekucję w Palmirach. Jedną z takich kobiet była matka Krystiana Brodackiego, Maria Brodacka. Reduta Dobrego Imienia wspierała Krystiana Brodackiego organizacyjnie i prawnie. Wyrok ten został wykonany 12 sierpnia 2019 roku.

Z kolei w lipcu Sąd Okręgowy w Warszawie nakazał niemieckiej gazecie Frankfurter Rundschau przeproszenie Macieja Świrskiego, prezesa Reduty Dobrego Imienia, za publikację dotyczącą polskiej polityki historycznej, której celem, zdaniem niemieckiej gazety, jest „przedstawienie zagłady Żydów jako czynu czysto niemieckiego”. Sąd po raz pierwszy tak jednoznacznie uznał, że twierdzenia, że Zagłada nie była czynem czysto niemieckim, jest de facto uderzeniem w naród polski i tym samym uderzeniem w każdego Polaka.

Do tej pory Reduta Dobrego Imienia wygrała już osiem procesów w obronie dobrego imienia Polski i Polaków, z czego cztery wyroki są prawomocne. Kolejnych pięć procesów wciąż się toczy.

Dodaj do zakładek Link.

7 odpowiedzi na „Reduta Dobrego Imienia występuje o egzekucję wykonania wyroku przez Newsweek.pl

  1. Shotei mówi:

    Gratulacje. Tylko dlaczego zapłaty za każdy dzień opóźnienia będzie Pan żądał “alternatywnie”? Grzywna powinna zostać nałożona za (sam fakt) lekceważenia wyroku, a zapłata za każdy dzień opóźnienia jest jak najbardziej uzasadniona, bo w końcu to jest istotne, czy ktoś spóźnił sie o jeden dzień, czy o rok.

  2. A.J. mówi:

    Oliwa sprawiedliwa i zawsze na wierzch wypływa. Tak trzymać – dobra robota. Brawo!!!

  3. Szanowny Panie Macieju SKŁADAM PANU GRATULACJĘ Z TYTUŁU WYGRANIA PROCESU Z FAŁSZERZAMI HISTORII Walka o prawdę to jest nasza konieczność !!!!!!!!!!!!!

  4. Teresa Łapińska mówi:

    W pełni popieram Wasze działania, czemu dałam wielokrotnie dowody

  5. stevan mówi:

    Oczywiście, trzeba twardo domagać się prawdy, bo to kłamstwo- podejrzewam- zostało napisane na czyjeś zlecenie, i sowicie opłacone. .. Oglądałem wczoraj film z uroczystości w Oświęcimiu- zakazano mieć polskie flagi i kazano- celem ośmieszenia- trzymać uczestnikom w rękach gruby sznur, niby to dla równania szeregu. Wyglądało to, jak pochód związanych sznurem niewolników. Pomysłodawcę tego wiązania i zakazu polskich flag Pan Świrski powinien podać do sądu. Na pewno ten pomysłodawca- taką słyszałem opinię- wziął ze 100 tysięcy dolarów za ten poniżający Polaków cyrk. Trzeba zgłosić go do urzędu skarbowego. Była tam też rejestracja uczestników, spisywanie z dowodów. Dziwi mnie, że ci ludzie, którym kazano brać haniebne sznury do rąk, nie odmówili udziału w marszu i tych sznurów nie zarzucili na księży- zdrajców, którzy też dali się tam poniżyć i ośmieszyć. Poszło to na cały świat i urobiło opinię o Polsce!!! Koniecznie do sądu z tą sprawą!!

  6. Włodek Moskal mówi:

    Brawo! Gonić FIRE-FOXA!!!

  7. stan mówi:

    Newsweek prowadzony przez pismaka Lisa to pismo najbardziej stronnicze, tendencyjne i zajadle atakujące prawicę oraz wartości narodowe i patriotyczne w Polsce. Każde takie celowe i tendencyjne kłamstwo zamieszczone w tym brukowcu , należy kierować do organów prawnych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *