Social media a zniesławienia

Zniesławienia które występują w mediach społecznościowych niczym nie różnią się od tych, które pojawiają się prasie, telewizji czy innych środkach masowego przekazu.

Jest jednak pewna różnica w stosunku do zniesławień publikowanych w prasie bądź na stronach internetowych. Tutaj zarządzający miejscem publikacji nie jest bezpośrednio odpowiedzialny za treści opublikowane w serwisie, a z racji umiejscowienia serwerów poza granicami naszego kraju (czyli fizycznego miejsca przechowywania danych) interwencja sądowa nie przyniesie zamierzonego efektu. Portale, takie jak Facebook czy Youtube posiadają własną administrację, która nie zawsze działa odpowiednio szybko, bądź też nie doszukuje się w zgłoszonych przypadkach zniesławień.

Problem zniesławień pojawiających się w social mediach jest ważny i wymaga reakcji.

Dlaczego?

Po pierwsze, media społecznościowe mają szeroki zasięg, niektóre strony mają nawet setki tysięcy odbiorców.

Po drugie w działaniach socialmediowych ważna jest szybka reakcja. Po trzech, czterech dniach posty odchodzą w zapomnienie, więc okno czasowe możliwości podjęcia konkretnych działań przeciwko oszczercom jest dość wąskie. Oczywiście, jest to zależne też od serwisu, ponieważ treści na Youtubie są dużo trwalsze od tych publikowanych na Faceboooku.

Po trzecie z mediów społecznościowych czerpią wiedzę w większości młode osoby, które łatwiej wprowadzić w błąd. Zagrożenie jest takie, że później ta młodzież będzie później powielała te same fałszywe treści, z czystej niewiedzy bądź nieznajomości faktów.

Jak więc reagować?

Zdecydowane i mocne reakcje przynoszą efekt, jednak nie jest on zawsze natychmiastowy i stuprocentowy. W tego typu interwencjach, szczególnie w mediach społecznosciowych, dużo bardziej od powagi i stanowczości liczy się masowość. Administratorzy oraz twórcy stron opierają się na tysiącach użytkowników, a pojedynczy głos niezadowolenia może zostać nie dostrzeżony bądź zlekceważony. Dlatego też do skutecznego odpierania zniesławień na tym froncie potrzebna jest ilość.

Co proponujemy?

Uruchomiliśmy grupę na Facebooku, mającą na celu zrzeszenie ludzi chętnych pomóc w zgłaszaniu zniesławień administratorom profili i filmów. Schemat działania jest prosty – kiedy wykryte zostanie zniesławienie w mediach społecznościowych Reduta Dobrego Imienia opublikuje w grupie post z prośbą o zgłaszanie danej treści do administracji. Im więcej osób zgłosi taki przekaz, tym większa szansa, że zniknie ona z internetu.

Zachęcamy do współpracy!

Link do grupy: https://www.facebook.com/groups/1813845858855225/?fref=ts

 

/js

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.