Sprawozdanie z działań Reduty

 

Działalność Fundacji Reduta Dobrego Imienia – Polska Liga przeciw Zniesławieniom
od 01.02.2019 roku do 28.02.2019 obejmowała następujące przedsięwzięcia:

 

  1. W Sądzie Okręgowym w Gdańsku zapadł wyrok w procesie przeciwko Hansowi G. Sąd nakazał Hansowi G. przeproszenie Natalii Nitek-Płażyńskiej w “Gazecie Polskiej” oraz w Telewizji Republika. Dodatkowo został zobowiązany do wpłaty 50 tysięcy złotych na Muzeum Piaśnickie w Wejherowie. W uzasadnieniu wyroku sędzia Piotr Kowalski podkreślił historyczne korzenie uprzedzeń rasowych i wyższości rasowej Niemców, jakie prezentował Hans G.

Reduta Dobrego Imienia mając status interwenienta ubocznego wspomagała ten proces  – zarówno od strony finansowej jak i prawnej. / 11 lutego 2019

  1. Opublikowaliśmy wraz z komentarzem fragmenty obszernego uzasadnienia, którym krakowski Sąd Okręgowy podkreślił winę producentów serialu „Nasze matki, nasi ojcowie”. Komentarz nawiązywał do wyroku Sądu Okręgowego w Krakowie, który 28 grudnia 2018 r. orzekł o winie ZDF i UFA Fiction – producentów serialu „Nasze matki, nasi ojcowie” w procesie wytoczonym przez kapitana Zbigniewa Radłowskiego i Światowy Związek Żołnierzy Armii Krajowej. W uzasadnieniu sąd podkreślił m.in.: Sąd miał na względzie, że niniejsza sprawa ma charakter precedensowy, jest szczególnie doniosła pod względem zachowania proporcji w prowadzeniu dyskusji historycznej na temat II wojny światowej i odgrywa szczególną rolę społeczną. / 13 lutego 2019
  2. Podjęliśmy akcję na Twitterze w związku ze zdaniem, które amerykańska dziennikarka Andrea Mitchell wypowiedziała podczas relacji z Warszawy. Według Mitchell Żydzi w czasie powstania w getcie warszawskim walczyli z „polskim i nazistowskim reżimem”. Wskazaliśmy amerykańskiej dziennikarce jasno, że takie określenie to historyczne kłamstwo. Dalsze działania w tej sprawie trwają/ 14 lutego 2019
  3. Podjęliśmy polemikę z opinią opublikowaną na izraelskim portalu Haaretz, pt. Auschwitz Is Rewriting Holocaust History, One Tweet at a Time. Odnieśliśmy się m.in. do zdania, według którego historyk Szymon Datner miał stwierdzić, iż Polacy doprowadzili w czasie II wojny światowej do śmierci 200 000 Żydów. Wskazaliśmy, że Datner nigdy nie ogłosił takich szacunków. / 15 lutego 2019
  4. Interweniowaliśmy w sprawie włoskiego dziennika Il Giornale, który powtarzał kłamstwa o Polsce bez weryfikowania faktów. Według Il Giornale Polska była “chętnym, usłużnym świadku ludobójstwa i wspólniku” nazistów. Redakcja Il Giornale otrzymała od nas list w tej sprawie z żądaniem sprostowania i przeprosin. / 19 lutego 2019
  5. Podjęliśmy akcję antydefamacyjną w sprawie dwóch zagranicznych, hiszpańskojęzycznych portali: aguasdigital.com i noticiasxtra.com. Oba portale opublikowały artykuły dotyczące tego w jaki sposób francuski literat Olivier Guez opisywał postać niemieckiego zbrodniarza, Josefa Mengele. Na określenie niemieckiego obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau, użyto sformułowania “polski obóz koncentracyjny” (“campo de concentración polaco”). W wyniku akcji antydefamacyjnej oba portale usunęły artykuły, w których znajdowało się oszczercze sformułowanie. Ponadto, redaktor noticiasxtra.com w korespondencji z nami przeprosił za zaistniałą sytuację. / 21 lutego 2019
  6. Wydaliśmy oświadczenie w sprawie publikacji Yaakova Katza, redaktora naczelnego Jerusalem Post, w którym odnieśliśmy się do jego słów, jakoby 100 000 Żydów według Szymona Datnera zginęło z rąk Polaków. Wskazaliśmy, że Datner pisał, że tylu Żydów zginęło z różnych przyczyn, włączając w to np. choroby czy morderstwa ze strony Niemców. / 23 lutego 2019
  7. W Sądzie Okręgowym w Warszawie zapadło postanowienie, które w istotny sposób wpisuje się w walkę o obronę polskiego dobrego imienia i tożsamości narodowej. Sąd uznał, że sprawy przeciwko niemieckiej gazecie, publikującej swoje teksty po niemiecku, mogą być prowadzone w Polsce.

To już kolejne tego typu postanowienie w sprawach prowadzonych przez Redutę. Oznacza to, że sądy przyjęły już naszą linię procesową, w której wskazujemy, że jeśli Niemcy (niemieckie gazety, niemieckie telewizje czy niemieckie portale) obrażają Polaków, muszą się liczyć z tym, że Polacy będą ich pozywali, a polskie sądy będą takie sprawy prowadziły. Pozew przeciwko Frankurter Rundschau wytoczył Maciej Świrski – fundator i prezes Reduty Dobrego Imienia, który poczuł się pokrzywdzony treściami, które były prezentowane w niemieckiej gazecie. / 27 lutego 2019

  1. Półtora roku po wydaniu przez Redutę Dobrego Imienia stanowiska kwestionującego rzetelność metodologii prac naukowych Jana Grabowskiego historyk złożył pozew przeciw Reducie. Z pozwu Jana Grabowskiego przeciwko Reducie Dobrego Imienia nie wynika, dlaczego pracujący na stanowisku profesora na Uniwersytecie Ottawy w Kanadzie Jan Grabowski, zajmujący się tematyką Holocaustu zdecydował się na pozew przeciwko Reducie Dobrego Imienia właśnie teraz. RDI przygotowała obszerną odpowiedź na pozew, w której podnosi wybiórcze traktowanie przez Jana Grabowskiego badanych i przywoływanych przez niego źródeł. / 28 lutego 2019
  2. Uruchomiliśmy oficjalną zbiórkę funduszy na obsługę procesu, który wytoczył Reducie Dobrego Imienia Jan Grabowski. Koszty procesu będą wymagały opłacenia ekspertyz, analiz, tłumaczeń przysięgłych, badań archiwalnych w wielu krajach, obsługi prawnej oraz zbudowania zespołu naukowców i historyków, którzy zajmą się dokładną analizą twórczości Jana Grabowskiego. / 28 lutego 2019

 

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.